© Copyright Zayzon Nándor. All Rights Reserved Designed by ZAYZON NÁNDOR

Háttér és alak!

folytatás a következő oldalon… folytatás a következő oldalon… vissza az előző oldalra… vissza az előző oldalra…
A Transzparencia: A transzparencia fogalma a háttér és az alak közötti átmenetet, az átlátszóságot jelenti. Átlátszóságot érzékeltethetünk tónussal, vagy a színek megfelelő használatával. Speciális jellegű vizuális elemek használatával, vagy akár egyszerű vizuális elemek megfelelő elrendezésével mélységérzetet kelthetünk a szemlélőben, ezáltal az agy térbeli képként dolgozza fel a látványt. Viszont ellenkező esetben, mikor síkszerű képet szeretnénk készíteni, akkor el kell kerülnünk a mélységérzetet keltő effektusok alkalmazását, mert akár egyetlen ilyen effektussal is az agy rákényszerül, hogy térbelinek érezze a látványt, és oda a síkszerűség. A távlat, mélységérzet kifejezésének képi kompozíciós eszközei a következők: takarás, perspektivikus csökkenés, ismert tárgyak méretéhez viszonyítás, megfelelő textúra/mintázat használata, konvergáló egyenesek, sűrűségi fokozatok, levegőperspektíva, árnyalás, mozgás sebessége. Nézzük most ezeket egy kicsit részletesebben: Takarás: Ha ugy rajzolunk meg egy képet, hogy a hozzánk közelebb levő tárgyak takarják a tőlünk távolabb elhelyezkedő tárgyakat, akkor olyan érzésünk lesz a látványtól, mintha valóban távolabb lennének. Perspektivikus csökkenésnek nevezük azt amikor: perspektivikusan csökkentjük a tőlünk távolabb levő vizuális elemek méretét, akkor valóban úgy fogjuk érezni, mintha azok az elemek távolabb lennének tőlünk, holott semmi nem változott, csupán kicsit kisebb méretű elemeket helyeztünk el a képen. Ismert tárgyak méretéhez viszonyítás: Ha ugyanazt a tárgyat, vizuális képelemet lerajzoljuk többször, és mindegyik mellé odarajzolunk egy az agyunk számára ismert méretű tárgyat, pl. az egyik mellé egy emberi kezet, a másik mellé egy egész embert, akkor mindjárt másra fog asszociálni az agyunk a képek láttán, azt sugallja, hogy két különböző tárgyat látunk, mert más méretűnek gondoljuk.
Megfelelő textúra/mintázat használata: A sűrűbb mintázatú vagy textúrájú vizuális elem távolabbinak látszik, mint a ritkább sűrűségű. Konvergáló egyenesek: Az egymással valóságban párhuzamos egyenesek ha konvergálnak egymáshoz a képünkön, akkor azokat a pontokat, ahol konvergálnak egymáshoz, enyészpontoknak nevezzük, és az így kapott kép mélységérzetet kelt bennünk. Az ilyen képeket osztályozhatjuk madár vagy békaperspektíva néven is, attól függően, hogy ezek az enyészpontok hol helyezkednek el. Ha a kép középső vízszintes tengelye alatt, akkor madárperspektíváról beszélünk, ha a tengely felett, akkor békaperspektíváról. Sűrűségi fokozatok: Ha a távolabbi pontokban az ugyanolyan távolságra elhelyezkedő, egymással párhuzamos egyeneseket egyre sűrűbben rajzoljuk, akkor szintén olyan hatást tudunk elérni, mintha a képnek mélysége lenne. Érdemes a konvergáló egyenesekkel együtt használni ezt a kompozíciós elvet. Levegőperspektíva: A levegő és a pára szórják a fényt, és így csökkentik a távolabbi tárgyak kontrasztosságát, azaz a távolabbi tárgyak elmosódottabbaknak látszanak. Ha a képünkön a távolabbi tárgyakat elmosódottabban ábrázoljuk, ezt a hatást érjük el vele. Árnyalás: Az emberi tudatban erős, hogy a fény fentről jön, ezért ha a tárgyak felső részét világosabbnak ábrázoljuk, úgy fog érződni, mintha az lenne felül. Ha ezt a képet utána megfordítjuk, akkor az eredeti forma negatívját láthatjuk, hiszen a világosabb részeket akkor is fenti részeknek gondoljuk. Mozgás sebessége: A gyorsabban mozgó alak közelebbinek tűnik, mint a lassabban mozgó.
© Copyright Zayzon Nándor. All Rights Reserved Designed by ZAYZON NÁNDOR

Háttér és alak!

vissza az előző oldalra… vissza az előző oldalra… folytatás a következő oldalon… folytatás a következő oldalon…
Megfelelő textúra/mintázat használata: A sűrűbb mintázatú vagy textúrájú vizuális elem távolabbinak látszik, mint a ritkább sűrűségű. Konvergáló egyenesek: Az egymással valóságban párhuzamos egyenesek ha konvergálnak egy- máshoz a képünkön, akkor azokat a pontokat, ahol konvergálnak egy- máshoz, enyészpon- toknak nevezzük, és az így kapott kép mélységérzetet kelt bennünk. Az ilyen képeket osztályozhatjuk madár vagy békaperspektíva néven is, attól függően, hogy ezek az enyészpontok hol helyezkednek el. Ha a kép középső vízszintes tengelye alatt, akkor madárperspektíváról beszélünk, ha a tengely felett, akkor békaperspektíváról. Sűrűségi fokozatok: Ha a távolabbi pontokban az ugyanolyan távolságra elhelyezkedő, egymással párhuzamos egyeneseket egyre sűrűbben rajzoljuk, akkor szintén olyan hatást tudunk elérni, mintha a képnek mélysége lenne. Érdemes a konvergáló egyenesekkel együtt használni ezt a kompozíciós elvet. Levegőperspektíva: A levegő és a pára szórják a fényt, és így csökkentik a távolabbi tárgyak kontrasztosságát, azaz a távolabbi tárgyak elmosódottabbaknak látszanak. Ha a képünkön a távolabbi tárgyakat elmosódottabban ábrázoljuk, ezt a hatást érjük el vele. Árnyalás: Az emberi tudatban erős, hogy a fény fentről jön, ezért ha a tárgyak felső részét világosabbnak ábrázoljuk, úgy fog érződni, mintha az lenne felül. Ha ezt a képet utána megfordítjuk, akkor az eredeti forma negatívját láthatjuk, hiszen a világosabb részeket akkor is fenti részeknek gondoljuk. Mozgás sebessége: A gyorsabban mozgó alak közelebbinek tűnik, mint a lassabban mozgó.
A Transzparencia: A transzparencia fogalma a háttér és az alak közötti átmenetet, az átlátszóságot jelenti. Átlátszóságot érzékeltethetünk tónussal, vagy a színek megfelelő használatával. Speciális jellegű vizuális elemek használatával, vagy akár egyszerű vizuális elemek megfelelő elrendezésével mélységérzetet kelthetünk a szemlélőben, ezáltal az agy térbeli képként dolgozza fel a látványt. Viszont ellenkező esetben, mikor síkszerű képet szeretnénk készíteni, akkor el kell kerülnünk a mélységérzetet keltő effektusok alkalmazását, mert akár egyetlen ilyen effektussal is az agy rákényszerül, hogy térbelinek érezze a látványt, és oda a síkszerűség. A távlat, mélységérzet kifejezésének képi kompozíciós eszközei a következők: takarás, perspektivikus csökkenés, ismert tárgyak méretéhez viszonyítás, megfelelő textúra/mintázat hasz-nálata, konvergáló egye-nesek, sűrűségi fokozatok, levegőpers-pektíva, árnyalás, moz-gás sebessége. Nézzük most ezeket egy kicsit részletesebben: Takarás: Ha ugy rajzolunk meg egy képet, hogy a hozzánk közelebb levő tárgyak takarják a tőlünk távolabb elhelyezkedő tárgyakat, akkor olyan érzésünk lesz a látványtól, mintha valóban távolabb lennének. Perspektivikus csökkenésnek nevezük azt amikor: perspektivikusan csökkentjük a tőlünk távolabb levő vizuális elemek méretét, akkor valóban úgy fogjuk érezni, mintha azok az elemek távolabb lennének tőlünk, holott semmi nem változott, csupán kicsit kisebb méretű elemeket helyeztünk el a képen. Ismert tárgyak méretéhez viszonyítás: Ha ugyanazt a tárgyat, vizuális képelemet lerajzoljuk többször, és mindegyik mellé odarajzolunk egy az agyunk számára ismert méretű tárgyat, pl. az egyik mellé egy emberi kezet, a másik mellé egy egész embert, akkor mindjárt másra fog asszociálni az agyunk a képek láttán, azt sugallja, hogy két különböző tárgyat látunk, mert más méretűnek gondoljuk.