A
képen
egyetlen
elem
is
már
„szerkezetet”
alkot,
attól
kezdve,
hogy
rákerült
a
képre.
Ha
belegondolunk,
az
elem
ugyanaz
marad,
de
a
képnek
mégis
más
a
jelentése,
ha
az
az
elem
a
kép
közepén
függőleges
helyzetben
helyezkedik
el,
és
más,
ha
valamelyik
sarkában,
és
más
szögben.
Elég,
ha
ezekbe
belegondolunk,
és
érteni
fogjuk,
hogy
miért
is
fontos
az,
hogy
hogyan
rendezzük
el
az
egyes
elemeket
a
kép
egészén.
Nézzük
a
következő
elveket:
Zártság-közelség
elve
:
A
szem
a
képen
rendet
keres,
és
éppen
ezért
képesek
vagyunk
a
képekbe
olyan
dolgokat
is
belelátni,
melyek
nincsenek
is
ott,
de
az
agyunk
kiegészíti
a
látványt
számunkra.
Például
ha
egyet
tárgyak
egymáshoz
közel
állnak,
akkor
azt
egy
csoportnak
vesszük,
míg
ha
egy
körlap
pár
húrját
megrajzoljuk,
de
magát
a
kört
nem
rajzoljuk
köré,
a
húrok
körül
automatikusan
látni
véljük
a
körvonalat
is,
mert
az
agy
azt
diktálja,
hogy
az
ottvan,
tehát
a szem és az agy alakzatokat zárttá tesz.
Azonosság,
hasonlóság,
különbözőség
elve:
A
vizuális
asszociáció
kapcsolatokat
fejez
ki
a
vizuális
elemek
között,
azaz
az
azonos
tulajdonságú
elemek
között
összefüggést
látunk,
míg
különböző
tulajdonságú
elemek
között
nincsen
kapcsolat.
Kapcsolatot
látunk
kevésbé
eltérő
elemek
között
is,
például
egy
négyzet,
és
egy
89
és
91
fokos
belső
szögekkel
rendelkező
rombusz
között,
mert
az
eltérés
annyira
kicsi,
hogy
azt
nem vesszük észre.
Tehát
ha
az
a
célunk,
hogy
ne
lássunk
kapcsolatot,
akkor
egy
bizonyos
mértékű
különbözőséget
el
kell
érnünk,
azaz
van
egy
határ,
ahonnan
két
különböző
képi
elem
valóban különbözőnek hat.
Ritmus:
Azonos
vizuális
elemek
szabályos
ismétlődése.
Kép
megértése
időbe
telik,
a
ritmus
időben
játszódik
le.
Célja
ennek
a
kompozíciós
elvnek:
A
szemlélő
annyi
időt,
figyelmet
fordítson
a
részletekre,
amennyi
a
megértéshez
kell.
Egy
forma-elem
ismétlődése
feltűnőbb
lehet,
mint
annak
nagyítása.
Kifejezhetünk
mozgást
sztroboszkópikus
ritmussal,
ezzel
a
módszerrel
egy
statikus
képet
képesek
vagyunk dinamikus képpé alakítani.
Arány:
Mennyiségi
összefüggés,
az
arányokat
szemmértékkel
megbecsülhetjük.
Ha
egy
képet
szemlélünk
arányok
szempontjából,
az
első,
amit
megállapítunk,
az
az,
hogy
mik
a
befoglaló
képmező
saját
arányai.
Ez
határozza
meg a képi elemek méretbeli viszonyát.
Létezik
egy
rég
ismert
nevezetes
arány,
amelyet
mindig
kifejezetten
szépnek
és
fontosnak
tartottak:
az
aranymetszés,
ahol
a:b = b : (a+b).
Szimmetria
–
aszimmetria:
Egy
bizonyos
formacsoport
tükrözése
egy,
esetleg
több
tengelyre.
Legkönnyebben
a
függőleges
tengelyű
szimmetriát
azonosítjuk
Ferde
vagy
vízszintes
tengelyű
szimmetria
dinamikus
hatást
kelt.
A
szimmetria
ellentétje
az
aszimmetria,
ami
a
képen
dinamikus
hatást,
feszültséget kelt.
Dinamika,
statika:
a
statika
az
egyszerű
információk
közlésére
jó,
a
dinamika
valaminek
a
hangsúlyozására
alkalmas,
centruma
van,
ami
felé
az
elemek
irányulnak,
gyakori
aszimmetria,
térbeliség,
feszültség.
Rossz
szerkesztésnél
a
statikusság
átmegy
unalmasba,
a
dinamika
átmegy
zsúfoltságba.
A statika – dinamika váltakozása segíti a feldolgozást
Színkompozíciós elvek
Legalább
kettő,
de
akár
sok
színt
is
használhatunk
a
kép
megalkotásakor.
Két
szín
esetén
a
színkontraszt
fontos
a
kifejezőerő,
és
az
ábrázolandó
információ
szempontjából,
több
szín
esetén
a
színharmónia
a
fontos.
A
színek
hatnak
egymásra, erősítik vagy gyengítik egymást
Színek
hatásai
egymásra:
színezetkontraszt,
világosságkontraszt,
telítettségkontraszt,
színharmónia.