© Copyright Zayzon Nándor. All Rights Reserved
Designed by ZAYZON NÁNDOR
A pasztell tecnikájáról pár szó!
A pasztell tulajdonképpen átmenet a rajz és festés között.
A rajzolástól indult el, és fokozatosan festéssé fejlődött.
Átdörzsölve
a
pasztellt,
a
legfinomabb
árnyalatú
átmeneteket
állíthatjuk
elő.
Ez
a
tulajdonsága
sorsdöntő
a
pasztell
egész
történetére.
Magában
foglalja
minden
erényét és minden fogyatékosságát.
Minden
festőtechnikát,
így
a
pasztell
kezelését
is
az
alkalmazott
anyagok
szabják
meg.
Természetesen
a
pasztell
minősége
is
sokat
nyom
a
latba,
nem mindegy, milyen pasztellt használunk.
Kezdetnek
vehetünk
olcsó,
"iskolás"
pasztelleket,
majd
mikor
ráérzünk
az
"ízére",
válthatunk
egy
jobb
minőségre
és
így
tovább.
Csak
hogy
érezhető
legyen
a
minőség
és
ár
különbség:
-
egy
doboz
"iskolás"
pasztell
ára
kb.
2000
Ft,
míg
egy
fadobozos
pasztell
készlet
a
850.000
Ft-ot
is
meghaladhatja.
Ne
gondoljuk
azt,
hogy
nagyon
gyenge
minőségű,
kevés
pigmentet
tartalmazó
pasztellel
maradandó
csodálatos
festményeket
alkotunk
majd,
bármennyire
is tehetségesek vagyunk.
Kezdetben
gondot
okoz,
hogy
állított
vagy
fektetett
táblán
rajzoljunk.
Az
állított
táblán,
pontosabban
lehet
rajzolni,
míg
a
felvitt
pasztell
egy
része
lehullik,
kárba
vész.
Míg
a
fektetett
táblán
kedvünkre
szórhatjuk
meg
porral
a
papírt,
viszon
ez
miatt
sokszor
főleg
nagyobb
képeknél
elveszítjük
az
arányokat, ezért állítható festőállvány használatát ajánlom.
Visszatérve
a
technikához,
ha
egyáltalán
lehetséges
a
kép
felépítésére
általános
érvényű
szabályokat
felállítani,
(mert
minden
festőnek
más
és
más
a
kialakult
nézete
ezzel
kapcsolatban),
úgy
azok
természetesen a pasztellre is vonatkoznak.
különféle eljárások alkalmazása!
Legegyszerűbb
az,
amikor
a
színeket
keverés
nélkül
használjuk,
és
egymás
mellé
helyezett
színfoltokkal,
vonalakkal,
pontokkal
hozzuk
létre
a
festményt.
Ebben az esetben inkább lesz rajz, mint festmény.
krétarajz-technikának
nevezzük
azt,
amikor
csak
tömény
színeket
használunk,
melyeknek
lágyabb
vagy
erőteljesebb
felrakása
eredményezi
a
különböző
árnyalatokat.
Ezeket
az
ujjainkkal
beledörzsölve
a
művészkartonba
megszületik,
szó
szerint a kezünk alatt az alkotásunk.
Tovább
lépve,
a
moduláláshoz
már
fehéret
és
feketét
is
használhatunk,
ami
azt
jelenti,
hogy
magán
a
papíron
keverjük
ki
a
kívánt
árnyalatot.
Erre
a
célra
félkemény,
esetleg
a
lágy
pasztellrudak
a
használhatóak.
Mindig
bánjunk
takarékosan
az
anyaggal,
egyrészt
mert
drága,
másrészt,
ha
az
alap
bolyhossága
már
telítődött
festékkel,
úgy
nem fejleszthetjük képünket tovább.
Még
ha
leporoljuk
is,
a
fáradt,
kopott
alapon
bágyadt
lesz
az
újabb
réteg
(homályos).
Törekedjünk
tervszerűségre,
még
ha
nem
is
sikerülne
minden
tekintetben
betartani.
Képünk
felvázolásához
olyan
színt
vegyünk,
melyet
a
végleges
szín
kikeveréséhez
amúgy
is
használnánk.
Lehetőleg
olyat,
mely
az
egész
képre érvényes.
Mondhatni
kötelező
használat
egy
törlőrongy.
Kezünket
is
megtörölhetjük
folyamatosan,
de
ujjhegyre
borítva,
pasztellporral
bekenve,
leheletszerű
könnyedséggel
vázolhatunk
vele.
Kezdhetjük
képünket
a
főbb
színek,
nagyobb
kontrasztok
felrakásával
is,
melyeket
azután
fokozatosan
ágyazunk
bele
környezetükbe.
Gondosabb
kidolgozást
igénylő
részletekkel
csak
azután
foglalkozzunk,
miután
már
lefektettük
a
kompozíció biztos alapjait.
Minden
festő
jól
tudja,
hogy
az
egymás
közelébe
helyezett
színek
optikailag
hatással
vannak
egymásra,
s
ha
egyiket
megváltoztatjuk,
egyben
a
másik
értéke
is
módosul.
Ezért
elég
sokat
kell
próbálkoznunk,
hogy
elérjük
a
megfelelő hatást, de megéri.
A
pasztellfestészet
magasabb
fokát
csak
hosszú
munkában
szerzett
tapasztalatok
útján lehet elérni.
A
pasztelltechnika
igazából
nem
rajz
és
nem
is
festészet,
hanem
egy
sajátos
képzőművészeti
műfaj,
ami
nem
sorolható
sehova,
mert
teljesen
egyedi
és
igazából
nem
is nagyon megfogalmazható szabályokkal rendelkezik.
Amikor
elkészült
pasztellképünk
előtt
állnak
és
nem
veszik
észre,
hogy
az
nem
festmény,
akkor
értük
el
igazán
azt
a
szintet,
hogy
pasztellfestőnek
vagy
festőnek
nevezhessük
magunkat.