© Copyright Zayzon Nándor. All Rights Reserved
Designed by ZAYZON NÁNDOR
Anyagok, melyeket én is használok…
A Szén: A legrégibb rajzeszköz.
A
szén
kiváló
eszköz
mindenféle
közvetlenül
a
falon,
vagy
a
táblán
végzett
előrajzoláshoz.
A
kihegyezett
széndarabbal
finom
vonalak
húzhatók,
lapjával
vastag
kontúrok
vihetők
fel
gyorsan,
jól
láthatóan.
Kartonon
és
papíron
történő
rajzoláshoz
ideális eszköz.
Fontos
eszköze
a
művészképzésnek,
a
rajztanulásnak
is. A szén festői értékeket vihet az alkotásunkba.
A
ceruza:
Igazi
jelentőségre
csak
1790
után
emelkedett,
Nicolas
Jacques
Conté
fejlesztései
nyomán.
Az
iszapolt
grafithoz
változó
arányban
agyagot
keverve
különböző
keménységi
fokozatokat
lehetett
elérni,
és
a
grafitvonal
tartóssá,
határozottá
vált.
A
ceruza
hamarosan
általánossá
váló
elterjedése
Ingres
nevével kapcsolható össze.
Préselt
szén,
pittkréta,
műkréta:
Anyagának
egyenletes
sűrűsége,
mély
színereje
szabályos
vonal
húzására
igen
alkalmassá
teszi,
különböző
keménységi
fokozataival
kiválóan
megfelel
a
festői
hatások
érzékeltetéséhez.
Ezeket
a
krétákat
koromból,
főleg
lámpakoromból
állítják
elő
és
a
legkülönfélébb
keménységű
fokozatokban
kerül
forgalomba, egészen a lágyan kenődő masszáig.
A
pasztellt
és
a
pittkrétát,
ne
keverjük,
mert
két
különböző
anyagról
lévén
szó,
nem
érhetünk
el
vele
megfelelő hatást.
Pasztell ceruza: megegyezik a pasztellel.
Négy
különböző
keménységű
pasztellrudat
különböztetünk
meg
jelenleg,
hard=kemény,
semi
hard-fél
kemény,
soft=lágy
és
extra
soft=extra
lágy.
Ezen
túlmenően
létezik
még
a
panpastel
nevű
termék,
melyet
tégelyekben
értékesítenek.
Ezt
a
krémes
állagú
pasztellt
eszközökkel
lehet
a
papírra,
vászonra
felvini,
mellyel
fotórealisztikus
festményt
lehet elkészíteni (ez utóbbit én nem használom).
Magyarországon jelenleg nem kapható.
Papír:
Míg
a
szén
és
a
ceruza
rajzokhoz
megfelelő
a
műszaki
rajzlap,
vagy
akár
silányabb
minőségű
papír
is,
addig,
a
pasztell
képeket
művészkartonra
(vászonra)
célszerű
és
illik elkészíteni.
Ezekből
több
félét
és
minőségűt
találunk
a
boltokba,
különböző árfekvésekben.
A
Fixálás:
használhatunk
fixaktív-ot,
de
megfelelő
bármilyen
hajlakk
is
erre
a
célre
és
meglehetősen
olcsóbb is.
Számolnunk
kell
hogy
az
elkészített
kép
a
fixálás
után
sötétebb
színárnyalatot
vesz
fel.
Én
régebben
Akrilan
lakkot
használtam.
Előnye,
hogy
tökéletesen
fed
és
fixálás
után
akár
kapargatni
is
lehet
a
képet,
arról
nem
jön
le,
egy
szem
pasztellpor
sem.
Hátránya,
hogy
sötét
lesz
az
egész
kép
és
fixálás
közben
könnyen
megfolyik.
A
pasztell:
Nem
más,
mint
festékpor
kötőanyagokkal
rögzítve és formázva.
Mesterséges
anyagokból,
többnyire
gyárilag
állítják
elő,
a
legváltozatosabb
színárnyalatokban.
A
pasztellkréta
mai
formájában
hengeres
rudacska,
amely
festékporból
vagy
festékkel
színezett
krétából
oly
minimális
kötőanyag
hozzáadásával
készül,
hogy
az
éppen
csak
összetartsa,
és
elég
lágyan
omló
legyen
ahhoz,
hogy
a
rajzpapíron
vagy
egyéb
zsírtalan
festőlapon
egyszerű
érintésre
is
nyomot
hagyjon.
Ezt
átdörzsölve
a
legfinomabb
árnyalatú
átmeneteket
állíthatjuk elő.