© Copyright Zayzon Nándor. All Rights Reserved
Designed by ZAYZON NÁNDOR
Művészeti alapok
A pasztellfestészet története
Az
impresszionista
mozgalom
legfontosabb
alapítói
között
ott
találjuk
Mary
Cassatt-ot,
Eugéne
Boudint,
Berthe
Morisot-t,
Henri
de
Toulouse-
Lautrec-et
és
Frédéric
Bazille-t.1
Külön
is
szólnunk
kell
Mary
Cassattról,
a
pasztell-
festészet
lelkes
hívéről,
aki
Pittsburghban
született
1844-ben.
Degas
tanítványa
volt
és
a
pasztellfestészet
technikáját
nem
mindennapi
mesterségbeli
tudással
és
érzékenységgel alkalmazta.
A
XVIII.
század
közepe
kifejezetten
bővelkedett
a
jó
portréfestőkben.
Spanyolországban
a
kiváló
pasztell-
és
arcképfestőket
többek
között
Vicente
Lopez
Portana
(1772-1854)
képviselte.
Munkásságának
köszönhetően
1815-ben
VII.
Ferdinánd
udvari
festőjévé
lett.
De
la
Tour,
Perronneau
és
Portana
nevén
kívül
más
híres
művészeket
is
említhetünk,
közöttük
Jacques-André
Aved-ét
(1702-1766),
aki
Jean-Baptiste
Simone
Chardin
(1699-1779)
bizalmas
barátja
volt,
valamint
a
némileg
szentimentális stílusú
Francois
Hubert
Drouais-ét
(1727-1775),
aki
apjának,
Francois
Boucher-nek
a
tanítványa
volt
és
gyermekportrékra specializálta magát.
Az
impresszionista
pasztell
festményeken
a
színt
voltaképpen
fényvezetőként
alkalmazták,
azzal
a
céllal,
hogy
világossággal
és
fényességgel
töltse
meg
a képet s így idézze fel a valóságot.
A
huszadik
században
egyre
többen
foglalkoznak
már
pasztellfestészettel,
felismerve
és
kiaknázva
a
technikai lehetőségeket..
Picasso
meggyőző,
egyértelmű
színek
sávjaiban
vitte
fel
a
pasztellt;
a
piros,
sárga,
zöld,
kék
és
lila
s
az
átmeneti
tónusokat
nélkülöző
felületek
dominálnak,
különös
stílusuk
pedig
olyan,
mint
a
barcelónai
„Le
Quatre
Cats”
(„Négy
Macska”)
nevű
modernista
csoportosulásé.
Picasso
előszeretettel
használta
azt
a
telt
kék
színt,
amelyet
konyhai
kéknek neveznek.
Picasso
női
alakjainál
az
elegancia
nyerses-
séggel
keveredik,
ami
kétségkívül
bizonyos
párizsi
körök
befolyását
tükrözte.
A
festészetről
vallott
felfogást
senki
nem
változtatta
meg
olyan
radikálisan,
mint
ő.
Akárcsak
Giotto,
Michelangelo
és
Bernini,
Picasso
is
egy
új
korszak kezdetét jelenti.
Maurice Quentin de la Tour:
Monsieur Duval de l'Epinoy
Mary JeanCassatt:
Anya gyermekével